Munkahelyi fáradhatatlanság...

Munkahelyi fáradhatatlanság...

tavasszal

Végre-végre, itt a tavasz! A hóvirág már elhervadt, a tulipánok és a jácintok szépen hajtanak, és mi is végre boldogan szívhatjuk magunkba a friss tavaszi napsugarak illatát. Házi kedvenceink is odafekszenek az ablakon besütő sugarak alá, és fürdenek a fényben. Isteni életérzés. Vagy mégsem? Nincs kedvünk dolgozni, kerti partit szervezni, egész nap aludnánk, sőt ebéd után 10 percet bóbiskolunk az íróasztalra dőlve, amíg a többiek kávéznak? Mi a baj? Miért nem éled újra a szervezetünk tavasszal, akárcsak a természet növényei állatai?

Orvosi körökben a fent említett tünetek összességét hívják tavaszi fáradtságnak és vitaminok, ásványi anyagok hiányával, a téli hónapok zsírdúsabb, fűszeresebb étkezési szokásaival magyarázzák. Újabban már arra is rájöttek, hogy a sötét is hajlamosít a rosszkedvre, bágyadtságra, ingerlékenységre, unottságra. Sötét pedig télen bőséggel akad. Ennek részben hormonális okai vannak, mivel a szerotonin- és a melatonin-szint lecsökken a szervezetben.
Aztán a rosszkedvre ad az is okot, hogy a hideg idő elmúltával támad az influenza vírus. Vagy mi érezzük ezért kutyául magunkat, vagy valamely családtagunk, akit viszont mi ápolunk, így mi is padlóra kerülünk rövid időn belül. Hiába, ha az immunrendszer szabadságra megy, nem tehetünk semmit. Csak hát az a kérdés, miért adunk neki eltávozási lehetőséget.
És a bajért haragudnunk kell még a szeszélyes időjárásra. Egyre több a fronthatás. Egyik nap még könnyű pulóverben megyünk dolgozni, a másik nap meg 26 óra utazás kell Pécsről Zalaegerszegbe jutni az eszméletlen havazás és hófúvás miatt. A gyerek is a nyuszi helyett a Télapót várja újra. A frontok elleni védekezésre még az orvosmeteorológia is nehezen tud választ adni.

Próbáljuk meg más szemmel nézni a dolgokat!

Na, itt az ideje, hogy abbahagyjuk a problémák kivetítését különféle külső dolgokra, hiszen mindent meg lehet magyarázni, sőt, még annak az ellenkezőjét is. Próbáljuk meg más szemmel nézni a dolgokat! Ne úgy gondolkodjunk, hogy azért eszünk csokoládét, mert rossz- kedvűek vagyunk és kívánjuk az édességet, meg a boldogsághormont, hanem nézzünk az isteni eledel fogyasztására úgy, hogy „hohó”, ettem egy kis csokoládét, ami tele van boldogsághormonnal, akkor most 5 percen belül – amíg felszívódik – boldog leszek. És kezdjünk el mosolyogni! Lao-ce-t idézve: „Addig kezdjünk bele a nehéz dolgokba, amíg könnyűek.” Ha már úgyis mosolygunk, nézzünk a másikra a szobában és várjuk meg, amíg ő is mosolyogni kezd. Aztán nyissunk ablakot, szerezzünk egy kis friss levegőt, de mielőtt eljövünk, sütkérezzünk egy pár percig a fényben. Ettől nyilván kimelegszünk egy kicsit – és a fénytől újabb szerotonin- és melatonin adag áraszt el minket –, úgyhogy igyunk egy nagy pohár ásványvizet. A folyadékhiánytól is lehetünk ám fáradtak, álmosak. Ne is tegyük el a 1,5 literes palackot, hanem iszogassuk napközben!
Aztán csukjuk be az ablakot, mert azért még nincs nagy meleg és kint a kelleténél időnként több a baci és vírus. Ösztönözzük munkára az immunrendszert, nehogy szabit vegyen ki! Kedvezzünk neki olyan finomságokkal, mint a mézes, citromos tea, nem baj, ha zöldteából van vagy csipkehúsból készítjük. A csésze frissítő mellé csemegézhetünk egy kis diót, hiszen néhány szem elegendő a napi a-linolénsav szükségletet fedezésére, és tudjuk, hogy ez az omega-3 hoz tartozó olajsav gyulladásgátló hatású, vagyis harcol a betegségek ellen. Együnk sok zöldpaprikát, brokkolit, részesítsük előnyben a tavaszi zsenge zöldségeket, újhagymát, retket, salátát akár tojásos nokedlivel. Ha már a salátáknál járunk: a saláták esetében ne csak a klasszikus fejes salátára gondoljunk! Saját magunk és családunk, mi több az élelmezettjeink számára is vezessünk be egyéb salátákat! Például:

  • · rukkolát, amely egy kicsit a gyermekláncfűre emlékeztet,
  • · fodros salátát (lollo), amely lila és zöld színével igazán étvágykeltő,
  • · jégsalátát, amelynek kicsit szorosabbak a levelei, de levele sokkal   hangosabban roppan,
  • · madársalátát, amely kis csokros leveleivel igazi díszítőelem.

Űzzük el a fáradtságot hozó ördög mellett a betegségeket is egy kis fokhagymával – persze ezt a technikát inkább este vessük be, lehetőleg a párunkkal együtt. Napközben inkább együnk probiotikumot, persze minél természetesebb formában, például gyümölcsjoghurtba kevert zabpehellyel és egy kis friss gyümölccsel. Ez akár tízóraira vagy uzsonnára is megfelelő.

Joghurtitalos müzli (10 személyre)
Hozzávalók: friss gyümölcsök 2000 g, dióbél 50 g, zabpehely 200 g, gyümölcsös ivójoghurt 1000 ml, méz 100 ml, fahéj 3 g.

Elkészítés módja: a friss gyümölcsöket (ami lehet: alma, körte, narancs, mandarin, stb.) tisztítás után felkockázzuk. A dióbelet apróra törjük, de ne daráljuk le. Ezeket keverjük össze a zabpehellyel, az ivójoghurttal, ízesítsük mézzel és egy kis fahéjjal bolondítsuk meg. Tálalás előtt pihentessük egy fél órát, hogy az ízek összeérjenek.

Aztán nézzük, mibe is lehetne még belevágni, hogy fáradhatatlanok, fiatalok és lendületesek maradjunk!

Mivel élelmezésvezetők vagyunk, vegyük észre, hogy nem csak az üzemi, téli forgó étlapot kell kicserélni tavaszira, hanem a sajátunkat is. Az élelmezésvezető vizsgán kentük, vágtuk a szezonalitás szabályait étlaptervezésnél. Ki emlékszik még rá? Tavasz esetében előtérbe kell, hogy kerüljenek a könnyen emészthető alapanyagok és a kíméletes konyhatechnológiák. Jó kis tankönyvszagú mondat, de mit tegyünk, ha ez az igazság. A nehezen emészthető, magyaros rántást időnként cseréljük egy petrezselymes fehér rántásra, habarásra. Jót fog ez tenni a tökfőzelék, a karalábé leves és egyéb ételek esetében is. A téli disznósajt- és kolbász reggelik és vacsorák után váltsunk egy kis tavaszi szendvicskrémre. Tökéletes alapanyag hozzá a sajt, a túró, amelybe ízletes, friss fűszereket (snidling, medvehagyma, stb.) és kiváló zöldségeket lehet keverni (pritaminpaprika, olajbogyó, stb.)

Medvehagymás túrógombóc (10 főre)
Hozzávalók:
túró 1500 g, búzadara 300 g, tojás 6 db, medvehagyma 1 csokor, olaj 50 ml, tejföl 400 ml, só 3 g.

Elkészítés módja: a szitán áttört tehéntúrót összegyúrjuk a búzadarával és a tojással, és a finomra vágott medvehagymával, majd hűtőszekrénybe téve kb. 15 percig pihentetjük. A masszából vizes kézzel formázott gombócokat, bő, forrásban lévő sós vízben kifőzzük, majd szűrőkanállal óvatosan kiszedjük, és jól lecsöpögtetjük, majd olajban kissé átforgatjuk. Tálaláskor tejföllel meglocsoljuk.

És hurrá, micsoda szerencse, kezdődik a salátaszezon!

Felejtsük el a majonézes burgonya- és kukoricasalátát, elő a könnyű, joghurtos dresszinggel, az ecetes-olajos páclevekkel! Látni fogjuk, hogy micsoda felüdülés ez az ízlelőbimbóinknak. Ezekbe a salátákba csempészhetünk egy kis csírát, amely önmagában lehetne a tavasz jelképe a hihetetlenül magas antioxidás, vitamin (C-, B-, A-, E-vitamin, sőt a B12), és ásványianyag-tartalmával (foszfor, magnézium, kálium). Ráadásul a bennük lévő tápanyagokat a szervezet magas arányban tudja hasznosítani.

Mire jók még a csírák az egyedi hatásukon kívül?

A csíráztatás egy jó lehetőség az élelmezésvezetőnek mondjuk az óvodásokkal és iskolásokkal való kapcsolatteremtésre. Egy csillogó gyerekszem biztos elűzi a borongós hangulatot.

Hogy végképp fáradhatatlanok maradjunk a munkahelyen tavasszal is, menjünk és mozogjunk egyet! Nem kell az izzasztó tornatermekre gondolni! Elég, ha hetente 2–3 alkalommal sétálunk egyet a társunkkal, a kutyánkkal (újabb trend szerint a vadászgörényünkkel) vagy besegítünk a kisgyerekes szomszédunknak a babakocsi tologatásba, hadd szusszanjon ő is egy kicsit.

10 dolog a tavasz fáradság elűzéséhez
1. A legfontosabb: váltsunk szemléletet, mosolyogjunk!
2. Menjünk a fényre, a napsugár alá!
3. Levegőzzünk minél többet, gyakran szellőztessünk!
4. Rendszeresen mozogjunk, legalább heti 2–3 alkalommal minimum 30 percet!
5. Igyunk elegendő vizet!
6. Erősítsük immunrendszerünket C-vitaminnal, omega-3 zsírsavakkal, probioikummal, antioxidánssal!
7. Váltsunk, könnyítsünk az ételeinken!
8. Cseréljük ki a konyhatechnikai eljárásokat, könnyebben emészthetőre (könnyű-vegyesre)!
9. Együnk friss zöldségeket akár saláta formájában!
10. Együnk sok nyers gyümölcsöt salátába, müzlibe téve vagy csak úgy önmagában!

 Mák Erzsébet, dietetikus
 

Következő rendezvényünk

Bátor Tábor