Kopogtat az új esztendő..

Kopogtat az új esztendő..

Eljött ez a hónap is, a tizenkettedik, 2014-ben az utolsó. Sokan tervezgetik már az új évet, és talán egy kicsit más, kicsit teljesebb, békésebb és egészségesebb jövőt.

Nagy híve vagyok a keleti kultúráknak, így az ősi kínai horoszkópnak is. 2014. január 31-én vette kezdetét a Ló éve. Ahogy az egy lótól illik, lendületes, változatos és pozitív energiákkal teli évet hozott. Február 18-áig tart a Ló hatalma, mert 19-én átveszi a stafétabotot a Kecske. A Kecske nem a legvágyottabb jegy, sok hiedelem szerint szegénységet, balsorsot hoz. Az talán biztos, hogy nyugodtabb energiákat hordoz a jegy, így a ficánkolás helyett érdemes kicsit magunkba fordulni. Azt is mondja még a Kínai Asztrológia a Kecske évéről, hogy sok eltakargatott egészségügyi problémánk tünetei kerülhetnek előtérbe. Tehát 2015-ben is csak csínján szabad az életnek azt a bizonyos gyertyáját égetni, hogy jusson, meg maradjon is belőle. Arra gondoltam hát, így az év befejezéseként, mikor már mindenki a fogadalmakat tervezgeti, hogy én az Önök nevében is teszek minden hónapban 3–3 fogadalmat. Aztán ki–ki szája íze szerint eldönti, hogy magáévá teszi vagy kiselejtezi a fogadalmaimat. Ha velem tart, 2015 év végére 36 lépést tesz és a cél – az egészségtudatos élet – már elérhető távolságra lesz.

 

JANUÁR: AZ ELSŐ HÁROM LÉPÉS AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD FELÉ

1. Az étrendedből elhagyom a fehér kenyeret. Teljes kiőrlésű barna kenyeret fogyasztok, de azt is csak módjával.

2. Hetente egyszer intenzíven sportolok minimum 30 percet! Elhívom a barátaimat is.

3. Hetente egyszer egy órára kikapcsolom a tv-t és beszélgetek szeretteimmel!

 

FEBRUÁR: A MÁSODIK HÁROM LÉPÉS AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD FELÉ

4. Csökkentem az elfogyasztott cukormennyiséget! Mézzel pótolom az édes iránti vágyamat, és nem feledem a vitaminpótlást sem.

5. Egy hétvégét pihenésre szánok. A családommal, barátokkal egy gyógyfürdőbe utazok és kényeztetem magam. Jöhet a szauna, masszázs, finom és egészséges ételek, és 1–2 pohárka bor is.

6. Kiolvasok egy könyvet, ami nem szakmai. Valami romantikus jó lesz így tél végére.

 

MÁRCIUS: A HARMADIK HÁROM LÉPÉS AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD FELÉ

7. Télen kicsit elszaladt velem a ló, és pár kiló felesleges zsírtakaró éktelenkedik rajtam, ezért visszaveszek az ételek mennyiségéből, de a számát nem csökkentem.

8. Elmegyek kozmetikushoz, hogy felkészítsem a bőröm a tavaszra.

9. Az első gyönyörű tavaszi napon előveszem a bringám, és elindulok a nagyvilágba. Na jó, legyenek reálisak a fogadalmaim – tekerek 20 kilométert.

 

ÁPRILIS: A NEGYEDIK HÁROM LÉPÉS AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD FELÉ

10. Naponta legalább kétszer eszek zöldséget és egyszer még gyümölcsöt is.

11. Készülve a strandszezonra, heti háromszor egy órát sportolok. Edző segítségét kérem, hogy az alakformálással töltött időm hatékony is legyen.

12. Elmegyek egy tavaszi szűrővizsgálatra és megméretem vércukor- és koleszterinszintemet, és a vérnyomásom is.

 

MÁJUS: AZ ÖTÖDIK HÁROM LÉPÉS AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD FELÉ

13. Ettől a hónaptól nem iszom több cukrozott üdítőt. Ezzel védem az alakom, az anyagcserém és még a fogaimat is.

14. Veszek magamnak pár új ruhát. Még az is lehet, stylist segítségét fogom kérni, hogy mi illik legjobban az alakomhoz. Kicsit feldobom a megjelenésemet.

15. Elmegyek egy fogászati szűrővizsgálatra és professzionális szájápolást is kérek. Fogkő-eltávolítás, fogköztisztítás, esetleg fehérítés is jöhet, és pár személyre szabott fogápolási jó tanácsra is számítok.

 

JÚNIUS: A HATODIK HÁROM LÉPÉS AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD FELÉ

16. A folyadékbevitelem megnövelem napi két literre. Jót tesz a bőrömnek, és szükséges a szervezetem tökéletes működéséhez.

17. Többet soha nem indulok munkába reggeli nélkül. A reggeli ébreszti az anyagcserémet, tehát együtt ébredünk.

18. Kell a lelkemnek is egy kis turbózás, ezért csajos hétvégét szervezek, ahol jól kibeszélgetjük magunkat. Nem sietőst, akár ott alvósat is.

 

JÚLIUS: A HETEDIK HÁROM LÉPÉS AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD FELÉ

19. Ötször eszem naponta, de egyszerre csak keveset. Felpörgetem az anyagcserémet is.

20. Nem hagyom ki idén sem a nyaralást. Nem gondolok több hónapos világ körüli útra, de egy kis tengerpart egy szuper sátorban vagy akár egy lakókocsiban, igazán elérhető. Akkor sem keseredek el, ha anyagilag külföld nem sikerül, a B-terv falusi turizmus itthon.

21. Minden alkalmat megragadok nyáron, hogy élvezzem a nap jótékony hatásait. Vízpartra megyek, magas faktorú napozókrémet használok, aztán vizesbázisú testápolót. Figyelek a folyadékpótlásra, és nagyon

sokat nevetek.

AUGUSZTUS: A NYOLCADIK HÁROM LÉPÉS AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD FELÉ

22. A reggelimben a rosttartalmat felturbózom, zabbal vagy gyümölccsel. Jót fog tenni az emésztésemnek.

23. Biztosan kipróbálok pár igazán nyári mozgásformát. Lehet extrém is mint a wakeboard, de lehet, hogy csak az úszásnál vagy az evezésnél maradok.

24. Új ismeretségeket fogok kötni. Szeretnék színes egyéniségekkel találkozni, ezért keresem mások társaságát, és a mulatozásnak is teret engedek.

 

SZEPTEMBER: A KILENCEDIK HÁROM LÉPÉS AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD FELÉ

25. Szakember segítségével egy tisztítókúrába kezdek, hogy szervezetem megszabaduljon a sok felesleges –

sokszor még mérgező – salakanyagtól.

26. A „napsütéskúra” után irány a kozmetikus. Kell a bőrömnek a professzionális ápolás.

27. Elmegyek az éves nőgyógyászati szűrővizsgálatra. Méhnyakrákszűrést és emlővizsgálatot végeztetek.

 

OKTÓBER: A TIZEDIK HÁROM LÉPÉS AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD FELÉ

28. Elutazom két napra, egyedül. Ki kell szállni a mókuskerékből, és picit elmélyülni a magányban. Sokat fogok aludni, és picit átgondolni az évből még hátralévő dolgaimat.

29. Elkezdem a szervezetem felkészíteni a télre. Több gyümölcs, multivitamin komplex és még egy kis ráadás C-vitamin és kalciferol, hogy az immunrend - szerem kirobbanó formában várja a telet.

30. Csináltatok egy rutin vér- és vizeletvizsgálatot. Megnézetem a vérképemet, a máj-, hasnyál- és pajzsmirigy funkcióimat, veséim és anyagcserém állapotát, valamint a vérzsírszintemet.

 

NOVEMBER: A TIZENEGYEDIK HÁROM LÉPÉS AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD FELÉ

31. Nem nassolok többet. Ellenállok a kísértésnek, és boldog elégedettséggel rágcsálok egy kis nyers sárgarépát, ha már nagyon nem bírom.

32. Nem feledem, hogy mindennap mosolyogjak. A mosoly endorfint termel bennem is, és abban is, aki lát.

33. Zsírban oldódó vitaminkúrára is szükségem van, évente minimum egyszer. Meglátogatom a háziorvosom, és felíratom.

 

DECEMBER: A TIZENKETTEDIK HÁROM LÉPÉS AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD FELÉ.

34. Már december elején megvásárolom az ajándékokat, és nem kergetem magam az őrületbe az adventi hétvégéken.

35. Nem hanyagolom el a mozgást ebben a hónapban sem!

36. Év végén számadást készítek, és levonom a következtetéseket, hogy jövőre mit fogok majd másképpen csinálni. Karácsonykor engedek a csábításnak, hiszen egész évben mindent megtettem az egészségemért, így lelkiismeret-furdalás nélkül fogyasztok a toroskáposztából és a mákos bejgliből is.

 

Ezzel meg is volnánk! Itt hát az újévi fogadalom tervünk. Olvassuk csak el még egyszer! Milyen jól is hangzik, hogy ilyen apró lépésekkel egy év alatt megreformálhatjuk az életünket. Közelebb kerülhetünk az áhított testképhez, megismerhetjük önmagunk határait, így szeretetteljesebb, meghittebb életet biztosítunk a körülöttünk élőknek is.

Bízzanak bennem, ilyen egyszerű ez. Persze ez az én listám, de arra biztatom Önöket, hogy készítsenek maguknak a saját „fogadalmaikkal”.

Haris Éva egészségügyi szaktanár

 

 

Vörösmarty Mihály versrészletével kívánok minden kedves olvasónak olyan új évet, amilyen a terveiben szerepel:

 

„Ártatlanság köntösében

A szép új esztendő

Eljött, s kínáló kezében

Van kupája kettő.

Egyik a baj, aggodalom

Fanyar ürmösével,

Másik teljes a boldogság

Édes örömével.

E kettőből úgy keverjen,

Az új év, magának,

Édes Bácsi, hogy örüljön

Legjobb italának

Az üröm az örömek közt

Csak annyi lehessen,

Hogy az édes a kesertől

Még jobb ízt vehessen

 

Következő rendezvényünk

Bátor Tábor